ASERTYWNOŚĆ W ŻYCIU PRYWATNYM  

Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które chciałyby rozwijać umiejętności wyrażania swoich emocji, opinii i potrzeb, porozumiewać się w sposób jasny, klarowny i wprost, a także nabyć umiejętność  odmawiania i stawiania granic. Jest to trening nastawiony na rozwój osobisty, potrzebny w życiu prywatnym i zawodowym, tak by utrzymać relacje innymi oparte na szacunku i zaufaniu. Uczestnicy mają możliwość pracować nad przekształcaniem własnych nieefektywnych zachowań w kierunku bardziej korzystnym dla siebie i swoich relacji z innymi.
Korzyści:
  • Zwiększenie skuteczności obrony własnego zdania bez poczucia winy;
  • Rozwój umiejętności odmawiania, stawiania granic, by nie brać na siebie zbyt dużo odpowiedzialności;
  • Wzrost umiejętności wyrażania  uczuć negatywnych i pozytywnych;
  • Nabycie umiejętności właściwej reakcji na krytykę, agresję i próby manipulacji, asertywnego wyrażania swoich oczekiwań i uwag;
  • Zwiększenie precyzji wzajemnego porozumiewania się w sposób stanowczy, konkretny 
i wprost;
  • Udoskonalenie umiejętności otwartego i stanowczego wyrażania własnych opinii, potrzeb 
i emocji, egzekwowania swoich praw oraz podejmowania decyzji;
  • Nabycie umiejętności bronienia swoich poglądów i wyrażania konstruktywnej krytyki tak, aby utrzymać pozytywne relacje bez uległości i agresji;
  • Zmniejszenie niebezpieczeństwa powstawania konfliktów, zadrażnień i innych nieporozumień.
Tematyka:
  • Indywidualne obszary wymagające usprawnienia i/lub doskonalenia w zakresie umiejętności asertywnych;
  • Techniki komunikacyjne  umożliwiające prawidłowo konstruować informację zwrotną;
  • Przekonujący język ciała - ćwiczenie postawy, głosu, gestów i mimiki;
  • Asertywna obrona  i stawianie granic;
  • Jak odmawiać  łagodnie i stanowczo?- Techniki wspomagające asertywną odmowę- Praca na realnych sytuacjach
    w formie scenek;
  • Obrona przed agresją, atakiem werbalnym( 4 etapowa procedura obronna, technika ostatniej szansy);
  • Jak reagować na krytykę, agresję i próby manipulacji, asertywnego wyrażania swoich oczekiwań i uwag;
  • Asertywna prezentacja rozwiązań i wywieranie wpływu;
  • Sposoby argumentacji, konfrontowanie opinii;
  • Jak radzić sobie z trudnymi rozmówcami – wykorzystywanie zdań i technik asertywnych; 
  • Praca na realnych trudnych sytuacjach- dopasowanie techniki do zachowań rozmówcy;
  • Techniki przyspieszania decyzji partnera;
  • Wyrażanie próśb i oczekiwań, umiejętność egzekwowania poleceń;
  • Konstruktywne wyrażanie złości;
  • Jak udzielać konstruktywnej krytyki i jak reagować na uzasadnione i nieuzasadnione uwagi krytyczne?, konstruktywne wyrażanie złości;
  • Jak rozmawiać bez gniewu?;
  • Jak w sposób nietoksyczny rozładowywać gniew?;
  • Wyrażanie pochwał w motywowaniu innych i wywieraniu wpływu interpersonalnego;
  • Sposoby przyjmowania komplementów;
  • Planowanie zmian - umiejętność  podejmowania decyzji i dojrzałość własnych działań;
  • Feedback dla każdego uczestnika.
Czas trwania: W zależności od potrzeb szkolenie jednodniowe (7 h) lub dwudniowe  (2x7 h)
Ilość osób: 12- 15