"Twórcze zarządzanie konfliktem"

Konflikt jest naturalną rzeczą w każdej społeczności, również w zespołach realizujących   zawodowe cele. Nie sposób jest wyeliminować wszystkich konfliktów, gdyż na drodze stoją różne potrzeby stron konfliktu. Poznanie przyczyn jego powstawania, etapów rozwoju, zależności od innych zjawisk zachodzących w zespole/firmie wpływa na skuteczność zarządzania.

Konflikt to nie tylko zagrożenie, to również szansa na usprawnienie istniejących systemów w celu skuteczniejszego osiągania zawodowych celów.

Cele szkolenia

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawową wiedzą z obszaru powstawania i rozwiązywania konfliktów. Rozpoczniemy od definicji konfliktu oraz jego źródeł, a zakończymy technikami i metodami ich rozwiązywania. Będziemy rozwijać kompetencje determinujące sukces w tym obszarze. Tak więc będziemy się poruszać w obszarach: skutecznej komunikacji, organizacji pracy i delegowaniu zadań/uprawnień, udzielania informacji zwrotnej i konstruktywnej krytyki. Nauczymy menedżerów skutecznych metod rozpoznawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz unikania.

Korzyści ze szkolenia

Po tym szkoleniu będziemy w stanie zapobiec większości konfliktów i wyciągać właściwe wnioski dla budowania zdrowych relacji w firmie, dziale i zespole. Stworzymy „koszyk narzędzi” , z którego menedżerowie Polimex-Mostostal S.A. będą skutecznie korzystać w swojej zawodowej praktyce. To natomiast w prostej linii wpłynie na wzrost motywacji , wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy oraz na podniesienie skuteczności zespołów.
P r o g r a m  s z k o l e n i a :
  • Sztuka rozwiązywanie sporów i konfliktów:
    • Co to jest konflikt?
    • Źródła powstawania konfliktów?
    • Przyczyny powstawania konfliktów
    • Symptomy występowania konfliktów w zespole
    • Rozpoznanie osobistych przyczyn konfliktów i własnych reakcji w sytuacjach konfliktowych
    • Stadia rozwoju konfliktu
    • Koło konfliktów
    • Konflikty pozorne i konflikty rzeczywiste
    • Style rozwiązywania konfliktów
    • Etapy rozwiązywanie konfliktów
    • Metody rozwiązywania konfliktów
    • Sposoby zapobiegania konfliktom w zespole 
    • Empatia i Asertywność  bardzo pomocne w rozwiązywaniu sporów i konfliktów
    • Relacje interpersonalne a konflikty w zespole
    • Lista strat, gdy konflikty „żyją własnym życiem”
    • Wykorzystywanie konfliktów dla dokonywania niezbędnych zmian w organizacji
    • Lista korzyści, gdy potrafimy zarządzać konfliktami
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze rozwiązywania konfliktów
  • Komunikacja a konflikty w zespole/dziale/firmie:
    • Komunikacja determinuje wszystkie procesy zachodzące w firmie
    • Dlaczego komunikacja determinuje siłę i skalę występowania konfliktów?
    • Co składa się na skuteczna komunikację?
    • Jak ważna dla skutecznej komunikacji i zapobiegania potencjalnym konfliktom jest wiedza o drugim człowieku?  Typy osobowości i 4 style społeczne.
    • Znaczenie skutecznej komunikacji pionowej w procesie zarządzania zespołem
    • Bariery komunikacyjne a powstawanie konfliktów
    • Dlaczego skuteczna komunikacja najskuteczniej „udrażnia” inne systemy w firmie i zapobiega konfliktom?
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze skutecznej komunikacji 
  • Właściwa informacja zwrotna, jako narzędzie zarządzania konfliktem:
    • Czemu służy informacja zwrotna?
    • Jaka powinna być informacja zwrotna?
    • W jaki sposób konstruować informację zwrotną?
    • „Dokonuj opisu, nie ocen” oraz inne zasady budowania informacji zwrotnej
    • Błędy w konstruowaniu informacji zwrotnej
    • Budowa zdań w informacji zwrotnej – to wiedzą najlepsi!
    • Lista korzyści wynikających z właściwego stosowania informacji zwrotnej
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze budowania i stosowania informacji zwrotnej
  • Konstruktywna krytyka, jako narzędzie zarządzania konfliktem:
    • Czemu służy konstruktywna krytyka?
    • Kiedy krytyka staje się konstruktywna?
    • Krytykuj innych w taki sposób, jak sam chciał byś być krytykowany!
    • „Krytykuj nie osobę a jego postawę i zachowanie” – te oraz inne zasady udzielania konstruktywnej krytyki
    • Budowa zdań w konstruktywnej krytyce  – to wiedzą najlepsi!
    • Lista korzyści wynikających ze stosowania konstruktywnej krytyki
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze konstruktywnej krytyki
  • Rozwiązywanie problemów dla skuteczniejszego zarządzania konfliktami w zespole:
    • Problemy to nie tylko znak naszych czasów – to stały element rozwoju
    • Źródła i przyczyny powstawania problemów
      • Narzędzia rozwiązywania problemów:
      • Sięganie po opinie podwładnych
      • Szybkość i jakość podejmowania decyzji
      • Odwaga menedżerska a rozwiązywanie problemów
    • Empatia i Asertywność bardzo pomocne w rozwiązywaniu problemów
    • Style rozwiązywania konfliktów
    • Etapy rozwiązywania problemów 
    • Kreatywne rozwiązywanie problemów – lista narzędzi i zastosowanie
    • Wykorzystywanie problemów dla dokonywania niezbędnych zmian w organizacji
    • Lista korzyści wynikających z prawidłowego rozwiązywania problemów
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze rozwiązywania problemów
  • Organizacja pracy i właściwe delegowanie zadań i uprawnień – gwarancją eliminowania konfliktów
    i skuteczności zespołu:

    • Właściwa organizacja pracy gwarantująca skuteczność zespołu, wzrost biznesu i eliminowanie konfliktów
    • Tak robią to najlepsi! Złote zasady organizacji pracy
    • Po co delegujemy zadania i uprawnienia?
    • Zasady delegowania zadań i uprawnień
      • Co delegować?
      • Kiedy delegować?
      • Komu delegować?
      • Jak delegować?
      • ABC delegowania zadań i uprawnień
    • Delegowanie zadań i uprawnień – narzędzie motywowania zespołu
    • Lista korzyści wynikających z właściwego delegowania zadań i uprawnień
    • Lista Dobrych Praktyk w obszarze delegowania zadań i uprawnień
    • Poziom motywacji zespołu a kompetencje Przełożonego w obszarze zarządzania konfliktami:
    • Liczba i jakość problemów a poziom motywacji zespołu
    • Liczba i jakość konfliktów a poziom motywacji zespołu
    • Atmosfera i klimat w zespole a poziom motywacji zespołu
  • Poziom motywacji zespołu a siła i skuteczność zespołu/działu/firmy
    • Kompetencje Przełożonego w obszarze zarządzania konfliktami, a:
    • Poziom współpracy i wzajemne relacje w zespole 
    • Skuteczność i wydajność pracy
    • Siła zespołu/działu/firmy 
  • Pigułka wiedzy na temat umiejętności zarządzania emocjami w sytuacji konfliktu
  • Lista Dobrych Praktyk Menedżerskich dla rozwoju kompetencji w obszarze zarządzania konfliktem
Szkolenie to ma charakter interaktywny, gdyż w procesie uczenia się oraz zdobywania konkretnych umiejętności,
w równym stopniu angażują wszystkich uczestników.
W czasie szkolenia, będziemy tworzyć narzędzia dla Menedżerów , poruszając się w obszarach:
  • pozyskiwania i utrwalania wiedzy
  • zdobywania nowych umiejętności
  • rzeczywistej refleksji nad naszymi postawami, które są „matrycami” naszego sukcesu
Szkolenie  zaplanowałem tak, aby te 3 obszary tworzyły logiczną całość oraz aby dostarczyły Państwu  kompleksowych narzędzi, rozwijając tym samym kompetencje we wspomnianych obszarach.
  • Metody/techniki/narzędzia, stosowane podczas warsztatów:
    • Mini wykłady – w ilości niezbędnej
    • Ćwiczenia indywidualne, w parach, w grupie
    • Analiza przypadków 
    • Odgrywanie scenek – sytuacje trudne w pracy Uczestników
    • Testy, które dostarczają Uczestnikom niezbędnej wiedzy na własny temat
    • Dyskusje kontrolowane
    • Przykłady i trudne przypadki z życia zawodowego uczestników
    • „Energetyzery” – zabawy, które uczą